DRIFT OG VEDLIGEHOLD AF KOMMUNALE BYGNINGER

I Skive Kommune har man valgt en 3-deling af opgaverne og økonomien omkring drift og vedligehold af de kommunale bygninger, og for at lette afklaringen af, hvad der hører under hvem, er der udarbejdet en princip-model, som anviser dette med forskellige farver. Dette gælder dog kun for de bygninger, som Kommunale Bygninger og Energiservice får et årligt vedligeholdelsesbudget til – hvilket er alle skoler, børnehaver samt enkelte andre bygninger.

BRUGERNE – LEDERE OG SERVICELEDERE (gul!)

Står for den indvendige vedligehold samt alt hvad der hører under den daglige drift, tilsyn og kontrol af tekniske anlæg. Herunder:

Indvendig vedligehold:

  • Overflader (loft / væg / gulv)
  • Inventar (løst og fast)
  • Brandsikring (årlig gennemgang / inspektion)

Udvendig vedligehold:

  • Beplantning (renhold af bede, ukrudtsbekæmpelse, græsslåning, beskæring mm.)
  • Renhold af arealer (snerydning, grusning, fejning mm.)
  • Legeplads
  • Belægning
  • Almindelig drift af f.eks. vinduer og døre (smøring af hængsler o.l.)
  • Rense tagrender og sandfangsbrønde. Er tagrender svært tilgængelige, kan der tegne en serviceaftale med et firma, som udfører dette.

Teknik:

  • Filterskift i ventilationsanlæg
  • Udskiftning af defekte lyskilder
  • Udskifte pakninger i sanitet

KOMMUNALE BYGNINGER (RØD)

Står for udvendig vedligehold (ikke daglig drift) af klimaskærmen og kloak. Herunder:

  • Tag (tagbeklædning, tagrender og nedløb, tagvinduer)
  • Facade (yderside af ydervæg, vinduer, døre)
  • Solafskærmning
  • Kloak og afløb
  • Værn med trapper og skakte
  • Hegn / skure
  • Belægning (opretning omkring afløb)

ENERGISERVICE (BLÅ)

Står for vedligehold og etablering af tekniske installationer (daglig drift hører under institutionerne). Herunder:

  • El-installation (belysning og solceller)
  • Vandinstallation (udskiftning af sanitet)
  • Varmeinstallation (fyr / varmestyring / solfanger)
  • Ventilation (aggregater / kanaler) Eftersyn og rensning.

  Princip for ansvarsområde

ARBEJDSMETODER I FORBINDELSE MED VEDLIGEHOLD – KOMMUNALE BYGNIGER

 

  • Årlig gennemgang af bygningernes klimaskærm sammen med serviceleder og /eller leder. Her aftales, hvad der skal udbedres her og nu og hvad man skal være opmærksom på i den nærmeste årrække. Man vender også, om stedet har kommende planer for om- og tilbygninger, eller der er problemer med noget bygningsmæssigt.
  • Efter gennemgangen indhentes tilbud fra håndværkerne på de aftalte opgaver.
  • Akutte problemer afklares løbende henover året.
  • Alle bygninger har en fast kontaktperson hos Kommunale Bygninger, så brugerne ved, hvem de kan gå til ved problemer. Dette giver et tæt samarbejde med servicelederne.
  • Når man kommer fast på de samme bygninger, giver det et lokalkendskab for medarbejderne, og herved løses problemerne hurtigere.

Publiceret 11-01-2018