Komité fastholder presset for en udvidelse af Rute 26 i Salling
Komité fastholder presset for en udvidelse af Rute 26 i Salling
TRAFIK: Komitéen for udvidelse af Rute 26 og Rute 34 jagter målrettet muligheden for at få en udvidelse af kapaciteten på Rute 26 fra Sallingsund til Kåstrup nord for Skive finansieret via de 3,5 mia. kroner, der i forbindelse med infrastrukturaftalen fra 2021 blev afsat i Land&By-puljen. Derfor gik turen onsdag til Christiansborg.
Onsdag besøgte Skive Kommunes borgmester Peder Christian Kirkegaard sammen med borgmester Hans Ejner Bertelsen fra Morsø Kommune Christiansborg. Her havde de møder med transportordførere fra regeringspartierne og lokalt valgte folketingsmedlemmer, for at tale om Rute 26.
Formålet med møderne var at skabe politisk opmærksomhed omkring Komitéen for udvidelsen af Rute 26 og Rute 34's anmodning om at få del i dette års udmøntning af puljemidlerne. Der er nemlig stadig ikke afsat penge til ruten mellem Kåstrup og Sallingsund.
De to borgmestre mødtes med transportordfører Thomas Jensen (S), transportordfører Peter Have (M), Venstres politiske ordfører Torsten Schack Pedersen, Anne Paulin (S) samt Simon Kollerup (S).
Hele strækningen skal udvides
Komitéen anerkender, at områdets markante behov for en opgradering af Rute 26 og 34 delvist er tilgodeset i infrastrukturaftalen, som både omfatter udvidelse af Rute 26 fra Hanstholm til Sallingsund og en senere udvidelse af Rute 34 fra Skive til Haderup.
Men i en samlet vurdering fastslår komitéen, at behovet for øget fremkommelighed på hele strækningen fra Hanstholm til Herning ikke opfyldes med de aftalte vejudvidelser.
Venter 700 lastbiler pr. døgn
Vejforløbet på Rute 26 fra Sallingsund til Kåstrup risikerer at blive en fremtidig trafikal flaskehals.
I dag kører cirka 9.500 biler dagligt på strækningen, og presset vil kun vokse i de kommende år. Ikke mindst på grund af den forventede stigning i den tunge trafik i hele området – men specifikt på Rute 26 fra Sallingsund til Kåstrup.
Hovedårsagen er en markant stigning i aktiviteterne i de virksomheder, der er hjemmehørende i GreenLab Skive. Her siger prognoserne, at antallet af lastbiler til og fra GreenLab vil stige fra de nuværende 210 lastvognstog pr. dag, til cirka 700 lastvognstog pr. dag i 2030. Oven i det kommer udviklingen i den øvrige trafik på Rute 26, som dagligt benyttes af flere tusinde pendlere.
Det lokale vejnet er slet ikke dimensioneret til tung trafik i den størrelsesorden, fremhæver komitéen, der er nedsat i 2018 som et samarbejde mellem Thisted, Morsø, Skive og Herning Kommuner. Derfor er der hårdt brug for, at der fra regeringen og Folketinget er vilje til at understøtte den grønne omstilling igennem en udbygget infrastruktur, der kan håndtere den øgede trafikale belastning.