Læseadgang - du kan give andre rettighed til at læse din digitale post

Du kan give en anden, fx et familiemedlem, adgang til at læse din digitale post fra det offentlige for dig, hvis du ikke selv har mulighed for det. Læseadgang til din digitale post kan være en god løsning for både dig og dine pårørende. Dog er det vigtigt at huske, at det overordnet er dit ansvar, at den post, der kommer, bliver læst.

Læseadgangen kan du selv etablere ved at gå ind på Digital Post på Borger.dk. Det kræver, at du har Nem-ID.

Hvis du ikke kan etablere læseadgangen selv på Borger.dk kan du få hjælp i Borgerservice på følgende måder.

1. at du selv møder op i Borgerservice og medbringer legitimation - fx pas eller kørekort. Derudover skal du kunne personnummeret på den person, som skal have læseadgangen.

2. hvis du ikke selv kan møde op i Borgerservice, så kan du give fuldmagt til den person, som skal have læseadgangen via dette skema.

 

Hvem kan blive fritaget?

For at søge fritagelse for Digital Post skal du opfylde mindst én af følgende begrundelser for fritagelse:

  • Du er permanent udrejst af Danmark
  • Du er ikke længere registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark
  • Du har praktiske vanskeligheder ved at skaffe den offentlige digitale signatur (NemID)
  • Du har en fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer dig i at anvende Digital Post
  • Du behersker ikke dansk, hvilket gør det svært at anvende Digital Post
  • Du er bosiddende i et område, hvor der ikke er mulighed for at etablere internetforbindelse (min. 512 kbit/s downstreamhastighed)
  • Du har ikke adgang til computer i dit hjem eller opholdssted

Hvordan søger jeg om fritagelse?

Ansøgning skal ske ved personligt fremmøde i Borgerservice, Torvegade 10.

Her skal du udfylde en ansøgningsblanket. Du kan også printe og udfylde blanketten hjemmefra – beder du om fritagelse for dig selv, skal du benytte blanketten "Anmodning om fritagelse fra Digital Post for borgere". Hjælper du en anden med at blive fritaget, skal du benytte blanketten "Fuldmagt til anmodning om fritagelse fra Digital Post for borgere". Husk legitimation i form af fx Sundhedskort.

 

Er du fritaget, men ønsker at ophæve fritagelsen for Digital Post?

Har du ved en fejl anmodet om fritagelse for Digital Post eller ikke opfylder betingelserne for fritagelse mere, kan du sagtens få Digital Post fra det offentlige igen. 

Der er flere måder du kan ophæve fritagelsen for Digital Post på.

1. Du kan udfylde dette skema, printe det ud, og herefter henvende dig personligt i Borgerservice & Ydelse. Ophævelsen kan tage noget tid at slå igennem elektronisk.

2. Du kan selv logge på borger.dk og tilmelde dig Digitalt Post fra det offentlige igen under Digital Post. Du ophæver en fritagelse ved at tilmelde dig Digital Post under Tilmeld afsendere, som står øverst i din digitale postkasse. Ophævelsen slår igennem med det samme.

Publiceret 07-02-2017