Afgørelser efter naturbeskyttelsesloven kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Hvordan kan jeg klage?
Klagen skal indsendes via digital klageportal. Borgere, virksomheder og organisationer logger på Klageportalen via borger.dk eller virk.dk.
Der er direkte links til disse steder via forsiden af Miljø- og Fødevareklagenævnets hjemmeside naevneneshus.dk.
Vejledning om hvordan man logger på Klageportalen, findes også på hjemmesiden, sammen med information om, hvordan man klager via Klageportalen, blandt andet korte videovejledninger samt telefonnummer og e-mail-adresse til supportfunktion.
Koster det noget at klage?
Miljø- og Fødevareklagenævnet opkræver et klagegebyr for at klage. Gebyrets størrelse fremgår af Miljø- og Fødevareklagenævnets hjemmeside. Gebyr skal indbetales inden for en fastsat frist, og hvis gebyret ikke indbetales, inden fristen udløber, afvises klagen. Gebyret tilbagebetales, hvis klageren får helt eller delvist medhold i klagen.
Bliver en afgørelse påklaget, kan klagen have opsættende virkning, således at afgørelsen ikke må udnyttes, mens sagen behandles i Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Hvem har ret til at klage?
Klageberettiget er:
Adressaten for afgørelsen
Ejeren af den ejendom, som afgørelsen vedrører.
Offentlige myndigheder.
En berørt nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker.
Lokale foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i afgørelsen.
Landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og miljø.
Landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, når afgørelsen berører sådanne interesser.