Her på siden får du et overordnet indblik i disse som en vejledning til, hvordan du når i mål med realiseringen af et indflytningsklart bofællesskab.
Idé-fasen
Fællesskabet
Til trods for at rammerne for hvad der defineres som et bofællesskab er brede, så er der én grundlæggende forudsætning: En boform er kun et bofællesskab, hvis der bor andre end dig. Det første væsentlige skridt er derfor at finde sammen med nogen, som deler i hvert fald nogle af de samme værdier, drømmer og ønsker som dig. Måske er I allerede en gruppe som gerne vil etablere et bofællesskab sammen. Eller måske du skal på udkig efter andre interesserede parter.
Den fælles drøm
Når I har fundet sammen, skal I forme en ramme om drømmen. Hvilket slags bofællesskab ønsker I? Drømmer I om deleordninger og fællesspisninger? Hvordan finder I balancen mellem det fælles og det private? Hvad forpligtiger man sig til? Det er ikke nødvendigt at være enige om det hele, men en forventningsafstemning om drømme, værdier og behov er et vigtigt fundament at arbejde ud fra. Når I begynder at nærme jer et fælles fodslag, skal I begynde at formalisere det og blive mere konkrete. Idéer og planer skal nedfældes, og hvem gør hvad og hvornår.
Lokationen
Den geografiske placering af jeres bofællesskab er naturligvis en væsentlig del af processen. Hvad er jeres ønsker og behov, og er der særlige hensyn at tage? Hvor kan det lade sig gøre at etablere et bofællesskab, og hvad vil det i så fald kræve – lokalplanændring, nabohøring eller er arealet udlagt til denne form for beboelse. Dette er elementer, der allerede i idéfasen er værd at undersøge overordnet, for så at dykke yderligere ned i de senere faser.
Finansieringen
En forudsætning for at føre drømmen om et bofællesskab til virkelighed er, at det kan lade sig gøre at finansiere det. En afklaring om jeres individuelle lånemuligheder er derfor vigtig at have tidligt i forløbet, også inden I går videre med at stifte forening og beslutter ejerform.
Lav en forening
Stift en forening
Inden I skal i dialog med rådgivere, kommune, bank m.fl. er det en god idé at stifte en forening, der kan agere som forhandlingspart. Stiftelsen af en forening vil også bidrage til at sætte en tydelig retning for jeres bofællesskab, og giver jer et solidt grundlag at arbejde ud fra med klare retningslinjer for vigtige forhold, f.eks. krav om medlemskab i fælles arbejdsgrupper, hvordan I vil håndtere det, når der er udskiftning af beboere, økonomi og fælles vedligehold. Ved at stifte en forening med klart formulerede retningslinjer, sikrer I også, at I møder de forskellige aktører med en fælles forståelse for det værdigrundlag og den retning, jeres bofællesskab skal trækkes i.
Tag stilling til ejerformen
Ved dannelsen af en forening skal der også tages stilling til bofællesskabets ejerform. Her er der overordnet tre former, der gør sig gældende: ejer, lejer eller andel. Når I har besluttet jer for, hvilken ejerform I ønsker, skal I afklare, hvordan byggeriet skal finansieres. Ønsker I som forening den fulde kontrol – og dermed også den medfølgende risiko vedrørende byggeriets opførsel – skal I optage et lån hos en bank til eksempelvis grundkøb og realisering af byggeri. Ønsker I i stedet at en developer eller en entreprenør skal overtage og opføre projektet, for derefter at sælge det til jer som et projektsalg, skal I finde én, der er interesseret heri. Det kan være en god idé at søge sparring hos jeres advokat og/eller en bygherrerådgiver, når denne beslutning skal træffes.
Opsøg rådgivning
Etableringen af et bofællesskab kræver en bred vifte af forskellige fagligheder, og det er vigtigt, at I er realistiske i forhold til, hvilke funktioner I selv har kundskaber og ressourcer til at varetage, og hvilke I bør købe eksterne rådgivere til. Det kan være en god idé at alliere jer med en advokat og andre rådgivere, der kan bistå jer i det videre arbejde, og som kan give jer den nødvendige rådgivning, efterhånden som behovene opstår.
Udvikling af projekt og aftaleindgåelse
Arkitekttegninger
I er nu så langt, at det er tid til at få omsat jeres ønsker og idéer til konkrete skitser for bofællesskabets fysiske udformning. Det kan I gøre sammen med en arkitekt, som kan hjælpe jer med at sætte form på jeres ønsker og ideer, for eksempel hvor skal fælleshuset placeres, hvor stort skal det være og hvilke aktiviteter, skal det kunne rumme. I denne fase er det afgørende, at I har et godt overblik over foreningens samlede økonomi, så I kan sætte de økonomiske rammer i forhold til skitseprojektet.
Dialog med Skive Kommune
Dette er også et godt tidspunkt at gå i dialog med Skive Kommune, for det er også nu, I skal videre i arbejdet med at finde en egnet placering til bofællesskabet og undersøge eksisterende lokalplaner. Skive Kommune kan assistere med rådgivning om hvilke kommunale grunde, der er til salg og egnede til bofællesskaber, afklare diverse planforhold, samt yde vejledning hvis der er brug for udarbejdelse af en ny lokalplan for at muliggøre projektet.
Opførelse
Grundkøb
Når skitserne for jeres kommende bofællesskab er færdigtegnet, og I har fundet en passende grund, er det tid til at indgå konkrete forhandlinger om grundkøb og opførelse af byggeriet. Ejes grunden af Skive Kommune skal den sendes i offentligt udbud, men selve udbudsformen afhænger af situationen. Er grunden privatejet, vil forhandlingerne foregå mellem køber og sælger uden kommunens indblanding. Det er selvsagt afgørende, at I har styr på finansieringen af grundkøbet, når I når til dette punkt.
Udarbejdelse af lokalplan
Dernæst skal der udarbejdes og færdiggøres en lokalplan for grunden. I nogle tilfælde findes der allerede en lokalplan for området, som kan rumme jeres ønsker om et bofællesskab, men hvis der skal laves en ny lokalplan, skal der påregnes 9-13 måneder fra start til godkendelse. Denne proces kan med fordel indregnes i jeres samlede tidsplan, så projektet ikke står stille undervejs. Læs mere om lokalplanlægning her.
Byggetilladelse
Når grunden er købt, og lokalplanen er udarbejdet, skal der indhentes en byggetilladelse fra Skive Kommune. Denne tilladelse er nødvendig for, at I kan gå i jorden og byggeriet kan igangsættes. I skal også indgå en aftale med en entreprenør, hvori opgavens omfang er nøgternt præciseret. Ligeledes er det vigtigt, at den økonomiske ramme og aftaler om forsikring, risiko og ansvar er på plads. Det anbefales, at I inddrager jeres advokat eller en ekstern rådgiver i denne opgave.
Ibrugtagning og drift
Gennemgang af færdigt byggeri
Bofællesskabet er nu bygget, og ved afslutningen af byggeriet gennemgås det for eventuelle fejl og mangler, så disse kan blive udbedret. Når dette er gennemført, er entreprenørens arbejde som udgangspunkt afsluttet.
Følg op på foreningens driftsaftaler
For at sikre en god opstart på driften af bofællesskabet skal de aftaler, der blev truffet, da I etablerede jer som forening, gennemgås og præciseres yderligere. Det er blandt andet vigtigt at få styr på, hvem der har hvilke forpligtigelser og hvornår, om der er behov for en vicevært, osv. Derfor er det en god idé at kontakte jeres revisor, da det er foreningens bestyrelse og jeres tilknyttede revisor, der administrerer de penge, der årligt afsættes til drift og vedligehold.